Saturday, September 5, 2009

Kelebihan Sikap Pemaaf



Menjelang Hari Raya Aidil Fitri, sikap bersalaman sebagai tanda bermaaf-maaf antara ibu bapa dengan anak-anak, sanak saudara serta rakan-rakan sudah menjadi kelaziman masyarakat Melayu di Malaysia. Namun begitu, persoalan yang timbul adakah sikap memaafkan hanya perlu tiba Hari Raya? Apakah pula tuntutan agama berhubung sikap maaf memaafkan orang lain? Bagaimanapula kesan dari sudut kesihatan apabila sikap memaafkan ini diamalkan sebagai tabiat?

Terdapat golongan cendiakawan Amerika membuktikan bahawa mereka yang mampu memaafkan adalah lebih sihat sama ada dari segi jiwa mahupun raga. Pemerhatian mendapati bahawa penderitaan mereka berkurang setelah memaafkan orang yang menyakiti mereka. Di samping itu,ada juga bukti menunjukkan bahawa orang yang belajar memaafkan merasa lebih baik, tidak hanya secara batiniyah namun juga jasmaniyah. Sebagai contoh, telah dibuktikan bahawa gejala-gejala pada kejiwaan dan tubuh seperti sakit punggung akibat stress [tekanan jiwa], susah tidur dan sakit perut sangatlah berkurang pada golongan pemaaf.

Memaafkan adalah salah satu sikap yang membuat orang tetap sihat, dan sebuah sikap mulia yang seharusnya diamalkan setiap orang

Buku bertajuk Forgive for Good [Maafkanlah demi Kebaikan] karangan Dr. Frederic Luskin menjelaskan bahawa sifat pemaaf sebagai resep yang telah terbukti bagi kesihatan dan kebahagiaan. Buku tersebut memaparkan bagaimana sifat pemaaf menjadikan individu tersebut berkeadaan baik dalam fikiran seperti harapan, kesabaran dan percaya diri dengan mengurangi kemarahan, penderitaan, lemah semangat dan stres.

Menurut Dr. Luskin, mengatakan bahawa permasalahan tentang kemarahan jangka panjang atau yang tak berkesudahan menyebabkan sistem pengatur suhu di dalam tubuh tidak stabil. Ekoran itu, menyebabkan seseorang sukar berfikir dengan baik malah melihat sesuatu keadaan itu negatif.

Sebuah tulisan berjudul "Forgiveness" [Memaafkan], yang diterbitkan Healing Current Magazine [Majalah Penyembuhan Masa Kini] edisi bulan September-Oktober 1996, menyebutkan bahawa kemarahan terhadap seseorang atau suatu peristiwa menimbulkan emosi negatif dalam diri orang, dan merosakkan keseimbangan emosional bahkan kesihatan jasmani mereka. Artikel tersebut juga menyebutkan bahawa orang terlibat menyedari setelah beberapa saat bahawa kemarahan itu mengganggu mereka, dan kemudian berkeinginan memperbaiki kerosakan hubungan. Jadi, mereka mengambil langkah-langkah untuk memaafkan. Disebutkan pula bahawa, meskipun mereka tahan dengan segala hal itu, orang tidak ingin menghabiskan waktu-waktu berharga dari hidup mereka dalam kemarahan dan kegelisahan, dan lebih suka memaafkan diri mereka sendiri dan orang lain.

Kesemua pandangan penulis menunjukkan bahawa kemarahan adalah sebuah keadaan pemikiran yang merosak kesihatan manusia. Memaafkan, meskipun terasa berat, terasa membahagiakan, satu bahagian dari akhlak terpuji, yang merosakkan jiwa dari kemarahan, dan membantu orang tersebut menikmati hidup yang sihat, baik secara lahir mahupun batin. Namun, tujuan sebenarnya memaafkan seharusnya untuk mendapatkan redha Allah. Kenyataan bahawa sifat-sifat akhlak seperti ini dan manfaatnya telah dibuktikan secara ilmiah malah telah dinyatakan dalam ayat Al Qur’an.

Antaranya Allah berfirman dengan maksudnya "...dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang." (Surah An Nuur, 24:22)

Seterusnya ayat lain Allah berfirman dengan maksudnya... dan jika kamu maafkan dan kamu santuni serta ampuni (mereka), maka sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang. (Surah At Taghaabun, 64:14)

Jadi kajian telah membuktikan bahawa sikap pemaaf mempunyai kaitan dengan sikap rohani dan fizikal individu. Dikesempatan ini adalah sewajarnya kita menjadikan sikap memaafkan orang lain sebagai tabiat tanpa menunggu Hari Raya. Hal ini dapat digambarkan diwajah individu yang mempunyai sikap pemaaf malah disukai ramai oleh orang sekelilingnya.

No comments:

Post a Comment