Saturday, July 25, 2009

Pengalaman Bukan Jaminan Kejayaan

Pernahkah kita lihat sesebuah perniagaan tidak bertahan lama? Mungkin lima tahun, tujuh tahun malah sehingga sepuluh tahun. Peristiwa ini banyak berlaku sama ada di Malaysia mahu pun di luar negara. Mungkin objektif penubuhannya bersifat jangka pendek. Mungkin perancangannya tidak meliputi perubahan persekitaran dan banyak lagi sebab terkuburnya sesebuah perniagaan. Begitu juga pekerjaan yang kita lakukan. Hanya bersemangat di peringkat awal tapi layu di tengah jalan.

Mungkinkah kita tidak optimis terhadap kerja yang dilakukan? Apakah kita manusia selalu negatif? Justeru dikesempatan ini saya ingin berkongsi pengalaman dan pengetahuan kepada pembaca blog ini. Albert Ellis telah menggariskan beberapa perkara mengapa manusia selalu negatif?

1-Ingin dicintai oleh semua orang.
2-Ingin cekap pada setiap masa.
3-Kegagalan mesti faktor luaran.
4-Ingin segalanya berlaku seperti dirancang.
5-Pengalaman menentukan kejayaan di masa hadapan.


Sebagai contoh, apa jadi General Motor(GM)? Dulunya sebuah perniagaan berorientasikan pengeluaran kereta jenama Ford dan kini menghadapi kedudukan kewangan yang tenat malah ramai pekerja diberhentikan di seluruh dunia. Sudah tentu GM mempunyai pengalaman luas tentang industri pembuatan kenderaan. Tapi akhirnya mohon untuk bantuan kewangan kepada kerajaan Amerika Syarikat bagi menyelesaikan dan menyelamatkan GM.

Bagaimana pula kenderaan bas milik South Johore(SJ) yang berpangkalan di Tampoi,Johor. syarikat SJ telah beroperasi lebih 30 tahun dalam menjalankan perkhidmatan bas dan akhirnya tutup. Pada hemat saya, banyak lagi perusahaan yang beroperasi lebih awal dan berpengalaman tapi akhirnya tutup. Jadi hanya dengan memiliki pengalaman tidak menjamin kejayaan di masa hadapan malah menjadikan kita manusia negatif spt kata Albert Ellis.

Bagi mengatasi masalah manusia yang negatif adalah manusia positif. Justeru, mereka yang positif sudah tentu mentaliti berfikir secara optimis, proaktif dan bertanggungjawab penuh terhadap apa yang berlaku di sekeliling mereka. Hal ini ditunjukkan oleh Naib Canselor UTM, Prof Datuk Dr Zaini Ujang dalam penulisannya bertajuk "Budaya inovasi majukan teknologi hijau tempatan" (BH, 24 Julai 2009:hlm 35) berpendapat bahawa melalui budaya inovasi menjadi penggerak kepada pertumbuhan ekonomi masa depan menerusi gagasan 'ekonomi inovasi'. Seiring perubahan zaman, maka sentiasa banyak aspek perlu ditambah nilai dan dipertingkatkan. Cadangan, teguran dan maklum balas yang sering kali dikemukakan pelbagai pihak menerusi lisan dan tulisan menjadi pemangkin memudahkan amalan dan penghayatan inisiatif serta amalan inovatif. Pada hemat saya, Datuk Dr Zaini Ujang melihat inilah masa untuk meningkatkan kecemerlangan melalui budaya inovasi. Mungkinkah UTM akan menjadi juara? Hal ini disebut oleh Dr Walter Doyle Staples bahawa kita mesti memikirkan kecemerlangan jika mahu berfikir seperti juara.

Kesimpulannya, kita tidaklah sewajarnya hanya berbangga dengan pengalaman yang ada malah dituntut juga menambah nilai ilmu pengetahuan. Justeru itu, pengalaman hanya panduan dan bukan jaminan kejayaan di masa hadapan.

No comments:

Post a Comment