Wednesday, July 1, 2009

Kebendaan Perlu Keredhaan Allah

Mari kita fikirkan kenyataan ini, "kita sering bertanya apa yang kita boleh dapat sekiranya kita bersetuju untuk berbuat sepertimana yang diminta oleh pihak yang lain. Tak kira lah samada yang meminta itu ibubapa kita sendiri ke, suami, isteri, anak-anak, kawan-kawan atau siapa saja. Kita terlalu berkira tentang faedah yang kita akan dapat daripada bantuan yang kita berikan itu."

Pada hemat saya, adakah dorongan itu wajar pada setiap masa? atau adakah wajar setiap tindakan itu kita minta habuan? atau apakah pandangan Islam tentang ganjaran? Jadi banyak sekali persoalan yang wajar kita kupas secara mendalam. Namun dalam blog ini saya hanya ingin berkongsi pendapat kepada pembaca sekalian berdasarkan pengalaman dan pembacaan.

Jadi, pernyataan di atas ada kaitan dengan model dorongan tradisional oleh Frederick Taylor yg berpendapat pekerja hanya boleh didorong dengan ganjaran kewangan dan tidak akan menyumbangkan tenaga lebih drpd itu. Hasilnya pendekatan ini telah terbukti berkesan. Apabila kecekapan meningkat, kuranglah bilangan pekerja yang diperlukan untuk sesuatu tugas tertentu.

Namun begitu, Islam juga menggalakkan umatnya berlumba-lumba untuk mendapatkan ganjaran seperti diberikan pahala mahu pun dosa (bagi yang engkar) kpd mereka. Allah menjelaskan dalam surah al-Ahzab ayat 72 bermaksud;

"Sesungguhnya kami bentangkan tanggungjawab amanah kami kepada langit dan bumi serta gunung-ganang untuk memikulnya, maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya dan pada masa itu manusia dengan persediaan yang ada padanya sanggup memikulnya. Ingatlah! Sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan."

Kenapa ayat di atas diturunkan? Hal ini menjelaskan bahawa tabiat manusia suka melakukan kerosakan, kekejian dan kebinasaan pada alam ciptaan Allah ini. Walhal Allah menjadikan manusia untuk beribadat kepadanya. Oleh kerana itu manusia perlu mematuhi hukum dan ajaran Allah dan sentiasa takut dan mengingatinya setiap masa. Ini jelas menunjukkan bahawa Allah menggalakan mereka berbuat baik dengan memberi ganjaran pahala begitu juga sebaliknya.

Lihat jutawan menyumbang kepada badan-badan kebajikan seperti Yayasan Al-Bukhari. Pemiliknya Syed Mokhtar setiap tahun menyumbang berjuta ringgit kepada pengubahsuai Masjid Negara. Berapakah pendapatan yang diperoleh daripada sumbangan itu? Sudah tentu tiada! Manakala Yayasan Al-Bukhari memberikan sumbangan kepada mereka yang tidak berkemampuan dalam sektor pendidikan. Berapa pula yayasan terima? Sudah tentu tiada!

Justeru itu, harta kekayaan adalah pada hakikatnya milik Allah dan ia merupakan amanahnya kepada mereka yang mendapatkannya. Hal ini perlu digunakan bagi tujuan beribadat kepada Allah. Sesungguhnya kekayaan sama ada dalam bentuk wang ringgit mahupun harta kebendaan bukan milik manusia yang mutlak dan dapat dilakukan mengikut kehendak hatinya. Hal ini dijelaskan Allah dalam surah al-Run ayat 18 bermaksud;

"Maka bagi mengatakan kesyukuran berikanlah kepada kerabatmu, dan orang miskn serta orang musafir akan haknya masing-masing; pemberian yang demikian adalah baik bagi orang-orang yang bertujuan memperoleh keredhaan Allah, dan mereka itulah orang-orang yang berjaya."

Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment