Saturday, January 9, 2010

Kenalpasti Transaksi Kad Kredit

Umumnya sesiapa sahaja yang bekerja di Malaysia akan mempunyai sekurang-kurangnya satu kad kredit. Begitu juga saya, kira-kira baru sahaja bekerja 3 tahun telah memiliki satu kad kredit. Saya ingin berkongsi pengalaman ketika memiliki kad kredit.

Peristiwa 6 orang pelajar Malaysia menjadi Hacker dan telah menggunakan kad kredit orang ramai hanya melalui urusniaga dalam internet. Antara urusniaga tersebut adalah milik kad kredit saya. Apabila saya semak dan memaklumkan kpd syarikat kad kredit yang saya tidak pernah ke luar negara membuat sebarang urusan. Semakan urusniaga tersebut berlaku di London menggunakan pound sterling. Syarikat kad kredit mengambil masa 2 bulan membuat siasatan dan akhirnya membayar semula gantirugi kepada saya. Oleh itu, saya ingin menyarankan beberapa langkah untuk mengelak fraud kad kredit seperti berikut:-

1-Sila teliti semua butir-butir pada urusniaga sebelum menandatangani atau mengesahkan setiap urus niaga yang dibuat.

2-Simpan semua slip urus niaga dan bandingkan dengan penyata kad kredit anda sebaik sahaja diterima.

3-Maklumkan pengeluar kad kredit anda dengan serta-merta jika terdapat sebarang kesilapan atau kemungkinan berlaku urus niaga tanpa kebenaran berhubung dengan kad kredit dan diikuti oleh laporan bertulis.

4-Tidak sesuka hati mendedahkan butir-butir kad kredit kpd orang yang tidak dikenali.

Sungguhpun begitu, urus niaga melalui internet bukannya tidak boleh dilakukan langsung tetapi harusnya berurus niagalah dengan syarikat yang benar-benar dipercayai seperti Amazon.com

No comments:

Post a Comment